kaikki muutkin analysoi treenejä tarkasti joten yritänpä minäkin tätä jos vaikka ymmärtäisin mitä teen väärin...  Tässä vähän tausta tietoja jotta tiedätte mistä on lähdetty.
Meidän onkelmana on ollu edistäminen ja sitä seuraava poikittaminen niin että se estää mun kävelyä suoraan eteenpäin. Jos mä kävelen kovaa menee paremmin mutta samalla koira lisää vauhtia ja"painostaa" mua kävelemään kokoajan kovempaa ja kovempaa. Ensiksi mua neuvottiin pitämään hihna lyhyellä ja palkaamaan tiheästi vain ja ainoastaan oikeasta paikasta. Palkkana oli Frolikki ja se tuli aivan pään vierestä suurin piirtein vas.lonkan kohdalta. Käden piti siis olla koko ajan siinä kohdin. No jostain mä sit kehitin myös pakotteen siihen hommaan ja se ei sitten millään tuntunut menevän eteenpäin tällä meningillä.Sit yks kerta Veijo sano et ne pakotteet vaan nostaa viettiä ja Tarmo edistää enemmän se on ikään kuin alkanut nauttimaan niistä pakotteista?? ( masokisti koira...) Toisin sanoen tämä tyyli ei auta on keksittävä uusi.. Tarmo kävi sillon niin kovilla kierroksilla että kokeiltiin rauhoittumista... Siinä meni aikaa ja Tarmo yritti painostaa mua liikkumaan ja tekeemään ja se kuulemma dominoi mua ja yritti saada palkkaa mutta mä (muiden kannustuksella) pysyin tiukkana enkä liikkunut. Vaan käskin sivulle ja siinä me seistiin Maaritin ja paten reenatessa.Kyllähän se sit rauhoittu jonku ajan kuluttua.. (pienenä humautuksena sitä aikaa tuntu menevän ainakin ikuisuus..) Veijo kysy pystynkö menemään polvilleen koiran viereen vai alkaako se riehua? Mä en uskonu että se onnistuisi joten ei sitä yritetty vaan  meidän piti sitten yrittää rauhallisesti  kävellä autoon... No yritettiin me ainakin eikä se nyt kauheesti riekkunu mut ei se kyllä mitenkään tyyneyden perikuvakaan ollu...
No tämän kerran jälkeen  mää kyyräilin koiraa ja yritin löytää siitä edes pienen merkin että se "yrittää mun niskan päälle" ja dominoi. Ainakin viikon mä kuljin ite vähän kyräillen ja huomasin itekkin että koira oli selkeesti pihalla mitä mä meinaan. Kunnes totesin etten mä ainakaan koti oloissa huomaa mitään sen suuntaista että se yrittäis johtajaksi.

Töiden takia jäi reenitkin väliin sillä viikolla mutta seur kerralla kun mentiin hallille treeneihin mä kerroin kuinka itse olin ollu ihan pihalla ja kytänny koiraa lähes tulkoon hysteerisenä. Muut ei vissiin tajunnu mun pointtia ja ihmetteli sitä sitten vähän ...:o
No itse treenit sitten... Ku menin autolta Tarmoa hakemaan se oli aivan ilosta sekaisin ja kun takapenkilta remmiä hain se kerkes kaks-kolme kertaa tulla takapenkille ja mennä taas takaluukkuun.. HUOH... Se siitä rauhasta! Mä aattelin. No ainakin se tuntuu tykkäävän ku ollaan menossa treenehin. Halliin mentii kohtuu rauhallisesti kuitenkin ja  mä aloitin seuraamisen. Remmi oikeassa kädessä ja palkka vasemmassa käsi kuitenki alhaalla ja hyvin rauhallista vauhtia. Veijo seuras  meitä hetken ja totes että on se nyt paljon rauhallisempija seuras oikealla paikalla. Vielä kun vauhtia lisää ja homma pysyy kasassa voi lähteä kisaan.. Mä kerroin että mitään ei ole tehty 2 viikkoon on vain oltu. Juurikin sen "kyttäämis onkelman" takia.  Sillä kertaa ei sitten muuta tehty kuin sitä seuraamista jossa oli hyvin paljon käännöksiä kumpaankin suuntaan mm. sahanterä kuviota mutta ennen kaikkea vasemmalle jotta oikea paikka pysyy eikä vietti laske. Lopuks meinasin palkata leikillä ja kerkesin jo aloittaa leikin kun Veijo keskeytti ja sano ettei saa. Menee koko homma hukkaan.. Enpä taaskaan siis ollu tajunnu koko kuviota.. :/ No sitten me rauhoituttiin hieman ja poistuttiin rauhallisina. Siihen reeniin olin jota kuinkin tyytyväinen. Mä toivoisin korkeampaa viettiä ja sitä iloisuutta mutta mä en osaa hakea ainakaan vielä sitä ilman että tulle sitten näitä "sivuoireita" eli edistämistä.

No sitten viime torstain reenit nyt autosta haku sujui suurin piirtein samalla kaavalla kuin viimeks. Hallin mennessä Tarmo oli kuitenkin kohtuu rauhallinen ja heti ovilta mä aloin seuruuttaa. Taas paljon käännöksiä ja sahalaita kuvioa jotta oikea paikka ja into pysyy. Ja ihan kivasti meni. Edellen kuitenki toivon ja tulen hakemaan korkeampaa viettiä tai intoa ihan miten se haluaa sanoa.
Sen jälkeen otin liikkestä istumaan pari kertaa ja HYVIN MENI :) Kotona tehtäessä Tarmo on lähes tulkoon aina tarjonnut maahan menoa istumis liikkeessä mutta nyt ei.  Itsekkin varmistelin enemmän mutta liike onnistu hyvin :)
Sitten oli paikallaam makuu hallin toisessa päässä ja itse menin toiseen päähä. Muuten oli hyvin ja paikallaan vaikka Sannan koira häkissä vinku vähän ja Tarmo kuuli sen ja oli hyvinkin utelias vaikkakin toisessa päässä hallia. Kun mä kävelin takasin just ennen ku olin luona se nous istumaan. Eiku alas takasin ja sit lyhyellä matkalla ja sit takasin menin luokse ja nyt kävelin ohi ja sitten vasta viereen ja Tarmo pysy koko ajan paikallaan :) Sen jälkeen niinkuin BH:ssa liikkestä istumaan ja maahan ja luokse tulo oli sitten pimeään huoneeseen(poikki päin hallin) jonne Tarmo näki mun menevän. Liike meni hyvin ja Tarmo tuli loppuun asti mutta hieman vinoon eteen. Ja sivulle tuloon jouduin antamaan lisää käskyjä koska huone alkoi kiinnostamaan enemmän. Sen jälkeen luokse tulo istumisesta (pitkittäin hallia)  Tarmo tuli hyvällä vauhdilla ja hieman törmäs mutta paljon parempi luokse tulo ku edellinen. Mä oli aika tyytyväinen koko reeniin noin niinku kokonaisuudessaan ja lopetin siihen. Vähän aikaa istuskeltiin lattialla jutelemassa ja siinä samalla yritin saada Tarmon rauhoittumaan jälleen ja sit ku se rauhoittu siihen lähdettiin autoon.

Tinton otin kanssa halliin se oli sen eka kerta.  :D Ja sillä oli kivaa sen kanssa käytettiin agility esteistä putkea, pussia, a-estettä, keppejä ja pöytää. Muuten meni ihan kivasti mut pussi teetti työtä ;D ku tinto meni osan matkaa mut kuitenki käänty takasin päin.  :P No pääasia oli hauskan pito joten en sille nipottanu. Vielä pari kertaa heitin naru palloa ja sitten lähdettiin kotiin  ja kummatkin pojat oli tyytyväisiä.1134634.jpg

Tulipa sepostus mutta joskus näinkin päin ;) Seuraavien reenien jälkeen jatketaan.